Jump to content
Sign in to follow this  
Paul

Cutiile de viteza automate si eficienta franei de mana/parcare

Recommended Posts

Am auzit uneori spunandu-se ca la masinile cu o cutie de viteze automata frana de parcare este mai putin eficienta decat la masinile cu o cutie manuala.

 

Acest lucru este evident fals, nu sta nimeni sa faca frane mai proaste pentru cutiile de viteze automate, dar sa vedem de ce exista aceasta impresie.

 

Totul pleaca de la feeling. Intr-adevar, la prima vedere exista impresia ca frana de parcare nu este eficienta, deoarece chiar daca frana este trasa la maxim, masina pleaca totusi aparent fara efort de pe loc.

 

Explicatia deriva din functionarea convertizorului de cuplu existent la masinile cu o cutie automata. Dupa cum ii spune si numele, convertizorul de cuplu chiar asta face: converteste cuplul! :)

Daca turatia de intrare este mult diferita de cea de iesire, el functioneaza ca un multiplicator de cuplu. Adica un fel de reductor, dar cu factor de reductie variabil. Cu cat diferenta de turatie dintre intrare si iesire este mai mare, cu atat factorul de multiplicare al cuplului este mai mare.

 

Din aceasta cauza se creeaza impresia ca frana de mana nu este eficienta. La plecarea de pe loc, chiar fara o accelerare exagerata, diferenta de turatie intre intrare si iesire este foarte mare, deci si multiplicarea cuplului este foarte mare. Ca urmare cuplul motorului este multiplicat si ajunge suficient de suficient mare pentru a invinge forta franei de mana, indiferent cat de eficienta ar fi aceasta.

 

La masinile echipate cu o cutie de viteze automata nu frana este mai putin eficienta, ci cuplul disponibil poate fi mult mai mare decat in cazul unei cutii de viteza manuale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salve, Paul. Foarte adevarata afirmatia de la care ai pornit topicul, cu o adaugire: convertizorul nu converteste ci multiplica cuplul, intr-un interval de rapoarte. Diferenta fata de o cutie manuala e ca raportul de multiplicare e variabil intre niste valori, fata de niste valori prestabilite, la manuale. Asadar, daca intervalul de multiplicare la o cutie automata e de 1.24:1 - 4.0:1 iar treapta 1 la o manuala are raportul de 5.0:1, manuala va pleca mai usor de pe loc. In plus, convertizorul de cuplu nu numai ca nu ajunge niciodata la eficienta maxima, dar are o curba in genul clopotului lui Gauss. Eficienta la plecare de pe loc e minima. Uite si un tabel cu rapoartele de transmisie pentru jucariile noastre:

 

http://www.bokchoys.com/differential/GearRatios.htm

 

Mi-era dor de un topic de asta  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

convertizorul nu converteste ci multiplica cuplul, intr-un interval de rapoarte.

Convertorul de cuplu transforma in cuplu diferenta de turatie dintre intrare si iesire.

Raportul de multiplicare al cuplului este variabil, nu are valori discrete, nu exista rapoarte fixe.

 

Diferenta fata de o cutie manuala e ca raportul de multiplicare e variabil intre niste valori, fata de niste valori prestabilite, la manuale.

Nu mi-e clar la ce te-ai referit cu raport de multiplicare variabil, insa atat cutia manuala cat si cea automata au rapoarte de transmitere fixe (evident cu exceptia CVT)

 

 

Asadar, daca intervalul de multiplicare la o cutie automata e de 1.24:1 - 4.0:1 iar treapta 1 la o manuala are raportul de 5.0:1, manuala va pleca mai usor de pe loc.

Chiar daca la o cutie automata raportul de transmitere intr-o anumita treapta este mai mic decat cel de la o cutie manuala, convertorul de cuplu se poate comporta ca un reductor suplimentar. Cu cat diferenta de turatie dintre intrare si iesire este mai mare, cu atat factorul de multiplicare al cuplului este mai mare si este disponibil mai mult cuplu la iesirea lui, facand plecarea de pe loc mai usoara.

 

In plus, convertizorul de cuplu nu numai ca nu ajunge niciodata la eficienta maxima, dar are o curba in genul clopotului lui Gauss. Eficienta la plecare de pe loc e minima. Uite si un tabel cu rapoartele de transmisie pentru jucariile noastre:

La masinile actuale convertorul poate fi blocat, pentru a se reduce pierderile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, discutie de oameni mari, revin dupa ce strica cineva topicul.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ca sa nu mai fac alt topic, este vreo diferenta in Aut.Sport si cea clasica, la cele cu 8 rapoarte de pe BMW?

Cea sport are padele la volan iar cealalta nu.

Pe forumurile din afara, se vorbeste ca schimba mai repede..etc.

 

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=480598

 

Adica nu am vazut la BMW vreo chestie cum ca ar fi mai rapida masina cu o astfel de cutie...

Ma rog, e aceasi cutie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pe site la bmw astia zic ca nu.

Ce stiu e ca la modele coupe, cel putin la modelele anteriore, in TIS spunea ca cutiile erau setate sa schimbe ceva mai rapid, infinitezimal, dar ceva mai rapid, 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totul pleaca de la feeling. Intr-adevar, la prima vedere exista impresia ca frana de parcare nu este eficienta, deoarece chiar daca frana este trasa la maxim, masina pleaca totusi aparent fara efort de pe loc.

New Bitmap Image.bmp

Piesa 5 este de vina. Probabil ai reglat frana de mana la rece la ~5 dinti, ai incercat sa pleci de pe loc dupa care ai constatat ca maneta de la frana a mai urcat cu 3-4 dinti.

 

 

 

Explicatia deriva din functionarea convertizorului de cuplu existent la masinile cu o cutie automata. Dupa cum ii spune si numele, convertizorul de cuplu chiar asta face: converteste cuplul! :)

Daca turatia de intrare este mult diferita de cea de iesire, el functioneaza ca un multiplicator de cuplu. Adica un fel de reductor, dar cu factor de reductie variabil. Cu cat diferenta de turatie dintre intrare si iesire este mai mare, cu atat factorul de multiplicare al cuplului este mai mare.

 

Din aceasta cauza se creeaza impresia ca frana de mana nu este eficienta. La plecarea de pe loc, chiar fara o accelerare exagerata, diferenta de turatie intre intrare si iesire este foarte mare, deci si multiplicarea cuplului este foarte mare. Ca urmare cuplul motorului este multiplicat si ajunge suficient de suficient mare pentru a invinge forta franei de mana, indiferent cat de eficienta ar fi aceasta.

 

La masinile echipate cu o cutie de viteze automata nu frana este mai putin eficienta, ci cuplul disponibil poate fi mult mai mare decat in cazul unei cutii de viteza manuale.

Cu siguranta ai aflat intre timp ce face un convertizor si ce rol are. De altfel foarte interesanta povestea  :lol:

Tot pe acelasi principiu eu cand franez ceva mai tare imi face convertizorul un burnout de scot toti telefoanele pentru selfie-uri :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu inteleg ce naiba incerci sa faci si de ce bati batul prin gard. Ai ramas cu ceva sechele de pe celalalt forum probabil, ca nu e prima data cand te apuci sa vorbesti aiurea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.